joi, 7 august 2008

ŞAMANUL TRADITIONAL SI PRACTICANTUL MODERN AL METODELOR ŞAMANICE

Lectura unei carti tiparite nu va va face shaman . Un seminar de week-end nu va va face shaman. Aceste actiuni nu au cum inlocui anii lungi de pregatire psihica , fizica , spirituala care sunt necesari pentru consacrarea cuiva ca shaman in serviciul comunitatii sale . Ceea ce poate sa faca lectura unei carti , sau a mai multor carti , este sa trezeasca interesul si respectul , daca nu cumva chiar iubirea fata de acesti pastratori ai traditiilor, fata de acesti minunati oameni care se pun chezasi pentru armonia individuala si colectiva a comunitatii lor cu Cosmosul.
Medicina si psihologia moderna invata de la oamenii sfinti ai Amazonului , ai Americii de nord , ai Siberiei, ai Australiei si ai Africii. Sa facem si noi asta.
Numai practicarea cu succes a metodelor shamanice in folosul comunitatii poate sa arate pe cineva a fi shaman. Nu te numesti tu , pe tine insuti , "shaman" , ci ceilalti membri ai comunitatii , ca urmare a ajutorului foarte real si palpabil pe care li l-ai acordat.
Daca shamanul este "marele maestru al extazului " , si nu oricine poate face asta , daca shamanul este doctorul sufletelor, cel care le vede , poate ca putem sa invatam si noi sa administram cui are nevoie o aspirina . Poate nu-i este dat fiecaruia sa fie doctor , dar o aspirina ar trebui sa stie fiecare sa administreze cand e cazul.
* * *
Initierile shamanice traditionale sunt duceri la limita posibilitatilor personale ale neofitului , deseori deliberat pana aproape de moarte.
Primirea puterii de a shamaniza se intampla fie in urma unei boli dure , fie in urma unor accidente, fie in vis , fie prin interactiunea directa cu spiritele in conditii cvasinormale . Instruirea de catre un invatator uman , e.g. shamanul care isi transmite cunostintele urmasilor este si ea necesara si binevenita, dar nu e niciodata suficienta.
Suficienta este doar instruirea si validarea din partea Spiritelor. Invatatura primita de la un copac este privita ca fiind mai valoroasa decat instruirea venind din partea unui om.

Aceasta raspunde unor intrebari frecvente ale cititorilor pasionati ai cartilor lui Carlos Castaneda , si anume: " Cum gasim un invatator? Cum gasim pe cineva care sa ne ajute in cautarea si mai ales in gasirea puterii , a cunoasterii , a vindecarii ? " . Desi in cartile lui Carlos Castaneda intrebarea aceasta isi primeste de multe ori raspunsul , se pare ca , dintr-un simt al umorului deosebit de dezvoltat , autorul nu a subliniat pasajele respective . Nu pot decat sa rad tinandu-ma cu mainile de burta ca Don Juan si Don Genaro , cand vad de cate ori a scris Carlito despre vorbitul cu plantele, cu copacii, cu orice. Sau, mai bine zis, cu oricine.

INITIERI SHAMANICE

a. Cautarea viziunii ( Vision Quest )

Neofitul este lasat singur, fara mancare si fara apa , intr-un loc din natura (un varf de deal , o padure, o pestera) , pe o durata de cateva zile (3, 4 zile , uneori mai multe). Singurele obiecte pe care le are la el sunt de uz ritualic . Catre sfarsitul perioadei de post , rugaciune si solitudine , neofitul ajunge in contact constient cu Spiritele sale ajutatoare / invatatori , contact care se mentine de cele mai multe ori pe toata durata vietii sale . Majoritatea societatilor tribale au avut / au astfel de probe initiatice , prin care toti membrii tribului treceau, la o anumita varsta . La daci durata probei era dintre cele mai lungi.
Cautarea Viziunii (Vision Quest) este o practica la care se poate apela de mai multe ori in cursul vietii.

b. Ingroparea Sacra (Sacred Burial)

Anumite locuri au o energie mai buna decat a mediei . Ingroparea in pamant a persoanei se face cu un anumit ritual . Persoana este apoi lasata singura pe o anumita durata . Iubirea Mamei Pamant vindeca bolile , da viziuni calauzitoare . Aceasta initiere este asimilata intoarcerii in Pantecul Mamei Pamant.
Participantii moderni la astfel de initieri marturisesc trairi deosebit de puternice si de pozitive , precum si efecte pozitive de durata in vietile lor.

c. Intunericul in inima caruia straluceste Lumina (Ceremonial Darkness)

De cele mai multe ori, noi , oamenii moderni, cautam sa luminam intunericul. Insa " Lumina cea adevarata straluceste in mijlocul intunericului " . Expunerea prelungita de ordinul zilelor la intuneric total determina schimbari in modul de perceptie , eventual culminand cu deschiderea ochiului puternic, ochiului inimii.

Ceea ce oamenii numesc indeobste "lumina" este de fapt o reflexie intr-o lume a umbrelor , a perceptiilor din exterior. Ceea ce este cunoscuta ca "Lumina" in realitatea non-ordinara , nu produce umbre. Nu este perceputa ca o reflexie, ci ca o calitate intrinseca a tot ceea ce exista . Lumina interioara straluceste in inima intunericului.

d. Moarte-Reinviere (Death-Rebirth)

Initierea prin Moarte si Reinviere este una din cele mai dure. Vom spune doar ca , dupa anumite surse, initierea rezervata faraonilor Egiptului antic era o moarte-reinviere care dura trei zile , rastimp in care spiritului faraonului i se aratau tainele lumilor ascunse , el intorcandu-se cu cunoastere si putere de acolo . Acest tip de initiere este regasit pe toate meridianele , cu variatii nesemnificative.
Procedeele specifice acestui tip de initiere nu vor fi discutate aici , dar vom atinge un subiect mai la indemana si nemaipomenit de similar: Near Death Experiences-experientele la granita dintre viata si moarte sunt un subiect extrem de important. Cercetatori pionieri ai acestui domeniu au pus pietre de hotar deosebit de importante pentru noua paradigma. Persoane ca Raymond Moody, Elisabeth Kubler-Ross, Kenneth Ring, Melvin Morse si altii au scris carti etalon in acest domeniu , punand intr-o noua lumina si profunzime Cartea Tibetana a Mortilor, Cartea Egipteana a Mortilor si alte traditii legate de moarte si unde mergem cand murim . Dar mai important decat acestea, au furnizat materiale nepretuite oamenilor care de azi cauta sa isi regaseasca sensul vietii. Nu vom scrie aici din nou ceea ce au scris ei, dar vom sublinia anumite caracteristici care dupa parerea noastra fac din experienta NDE o INITIERE SUPREMA.

1.intalnirea literala cu LUMINA
2.starea de libertate , beatitudine , iubire insuflata de prezenta Luminii.
3.dorinta de cunoastere , autoimbunatatire manifestate de cei care au trecut prin NDE
4.puterea transformatoare , impactul personal al NDE : covarsitoarea majoritate a celor care au trecut prin NDE sunt schimbati pentru totdeauna, si spre bine.
NDE sunt intalniri providentiale ale oamenilor din toate categoriile sociale cu Ghizii Spirituali , cu Lumina , intalniri transformatoare , dupa care cu totii sunt mult mai constienti de necesitatea iubirii in toate aspectele vietii lor.

Daca fiecare din noi a mai trait inainte de aceasta viata , atunci toti am trecut prin experienta mortii si a regasirii noastre insine dupa moartea fizica in acele stari descrise de literatura consacrata NDE-urilor . Toti am avut parte de initierea prin Moarte-Reinviere , dar nu ne amintim . Se poate spune in acest caz ca e vorba doar de a ne re-aminti ce am trait atunci cand am murit ...

e. Vindecatorul Ranit ( Wounded Healer )

Boala privita / valorizata ca initiere este foarte raspandita. Vocatia shamanilor traditionali de peste tot se manifesta deseori ca o boala necrutatoare, care pune insasi viata persoanei in pericol. Cel ce trece el insusi prin chinul fragmentarii si al lipsei de putere, al suferintei, va avea compasiunea, stiinta si puterea necesara ajutarii celor din jurul sau, dupa ce vindecarea sa proprie survine.

Un comentariu:

Andrei Stîngă spunea...

Mulțumesc pentru acest articol, care mi-a amintit ceva ce am uitat de-a lungul timpului.

Mulțumesc!